- 1.0 DEFINISI PENGURUSAN
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwXJf414r_52QrShCJ9VcuN_vE-OtRfe7LE8fF5L_sTgHJXUN82wJXVPopnNJg8ASUWlXssmuqs4pfc2bbsQ_Y0H3DCde2KirszcgLZR7EMtZRFLMG0T-5roMlk_ZEWC86ypEp4f_UpuI/s320/Eureka.gif)
- Kepentingan penetapan matlamat diri dan akademik :
- Pelajar akan mempunyai fokus untuk melaksanakan tugasan dan aktivit harian.
- Pelajar akan mempunyai tumpuan dalam peningkatan sahsiah dalam diri ke arah yang lebih baik dan mengikut keperluan sebagai guru cemerlang.
- Pelajar akan berusaha dalam mencapai matlamat iaitu tujua dan objektif dalam kehidupan.
- Pelajar akan menjadi lebih bertanggungjawab, mencapai matlamat dan cita-cita dalam kehidupan sebagai bakal guru.
- 3.0 PENGURUSAN MASA
- Pelajar wajarlah mengurus masa dengan baik supaya penggunaan masa dapat diseimbangkan ketika melakukan aktiviti belajar dan aktiviti harian.
- Kelebihan mengurus masa dengan baik
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjbFGCe1unH_rhfnYWLia77UHlGsY6DFhNf4keRMkmM7iQ9rilhxlc1jHnvZ7uhMaGnWzwsshENeT8MF1VKbfQXJ7YtCJvJyO8dueQAnwMEATxw-NB55fo4JxstBee0XZIvSDDAJIodYL4/w423-h421/j.png)
- Tips pengurusan masa
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi4hKzF_uANLg57Xwo_hPmB4LEyFMt877ZUgGHR3ImqjFZyi1aSB66X5Ol2FyfFyoVpr_RVEclo6lx4e6RI-RvCOEnmA2Urptq_vbwNxSxwUWelOIU-rOq4KGUzGjnLtEDJk45EUjQ6LZU/w506-h334/i.png)
- 4.0 MENGENALI GAYA PEMBELAJARAN KENDIRI
- Gaya pembelajaran ialah cara seseorang individu melakukan aktiviti pembelajaran supaya objektif pembelajaran tercapai dengan lebih mudah dan cepat.
- Individu atau pelajar perlu mengetahui gaya pembelajaran yang sesuai atau diminati.
- Terbahagi kepada beberapa model gaya pembelajaran iaitu
- Model Gaya Pembelajaran VARK
- Model Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn
- Model Gaya Pembelajaran Kolb's
- Model Gaya Pembelajaran VARK - Visual, Aural, Reading-Writing, Kinesthethic, Learning
- Diasaskan oleh Neil Fleming pada tahun 2001.
- Menerangkan 4 gaya pembelajaran berasaskan perbezaan individu :-
- Visual > Pelajar akan belajar melalui penglihatan seperti menggunakan carta, poster, grafik dan penggunaan multimedia dalam aktiviti Pembelajaran & Pengajaran
- Audio > Pelajar akan belajar melalui pendengaran seperti kuliah, penerangan.
- Bacaan > Menulis semula nota, membuat nota, menghafal, nota,menerangkan semula gambar atau model dengan menggunakan ayat atau perkataan sendiri dalam bentuk Powerpoint.
- Kinestetik > Pelajar akan lebih banyak belajar melalui pengalaman atau penglibatandalam melakukan aktiviti pembelajaran seperti menggunakan kaedah hands-on melalui eksperimen, pembelajaran luar bilik darjah, menggunakan gambar rajah dan foto unutk menerangkan idea, kerja lapangan dan sebagainya
- Model Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn - Environment, Emotional, Sociological, and Psychological
- Model Gaya Pembelajaran Kolb’s
- 5.0 STRATEGI MENINGKATKAN DAYA INGATAN
- Terdapat dua jenis ingatan iaitu ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang.
- Kaedah bagi meningkatkan daya :
- Senaman dan aktiviti fizikal seperti berjalan, jogging, naik tangga bukan naik lift, secara rutin.
- Ini dapat menyihatkan jantung, kurang risiko obes dan diabetes kerana senaman ini dapat memperbaiki aliran darah ke otak dan menyebabkan kurangnya pengecutan otak
- Atasi depresi (kemurungan)
- Depresi yang tidak dirawat boleh mengganggu memori/daya ingatan. Jika anda mengalami depresi, segera dapatkan nasihat dan rawatan doktor.
- Senaman mata
- Gerakkan bola mata ke kiri dan ke kanan selama 30 saat sebagai senaman mata. Ini dapat membantu mencantumkan dua hemisfera otak. Apabila kedua-dua hemisfera otak dapat berkomunikasi dengan baik, maka sesetengah ingatan dapat dikembalikan atau dikeluarkan.
- 6.0 PERANCANGAN JADUAL BELAJAR
- Jadual belajar merupakan salah satu aspek dalam pengurusan masa.
- Jadual penting bagi merancang penggunaan masa secara menyeluruh dengan melebihkan untuk perkara-perkara yang mendatangkan faedah
No comments:
Post a Comment