Tuesday, November 17, 2020

PENGURUSAN PEMBELAJARAN

 




  • 1.0 DEFINISI PENGURUSAN 





  • 2.0 PENETAPAN MATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK
    • Dilakukan dengan menggunakan panduan SMART




    • Kepentingan penetapan matlamat diri dan akademik :    
      • Pelajar akan mempunyai fokus untuk melaksanakan tugasan dan aktivit harian.
      • Pelajar akan mempunyai tumpuan dalam peningkatan sahsiah dalam diri ke arah yang lebih baik dan mengikut keperluan sebagai guru cemerlang.
      • Pelajar akan berusaha dalam mencapai matlamat iaitu tujua dan objektif dalam kehidupan.
      • Pelajar akan menjadi lebih bertanggungjawab, mencapai matlamat dan cita-cita dalam kehidupan sebagai bakal guru.




  • 3.0 PENGURUSAN MASA
    • Pelajar wajarlah mengurus masa dengan baik supaya penggunaan masa dapat diseimbangkan ketika melakukan aktiviti belajar dan aktiviti harian.
      • Kelebihan mengurus masa dengan baik
      • Tips pengurusan masa






  • 4.0 MENGENALI GAYA PEMBELAJARAN KENDIRI
    • Gaya pembelajaran ialah cara seseorang individu melakukan aktiviti pembelajaran supaya objektif pembelajaran tercapai dengan lebih mudah dan cepat.
    • Individu atau pelajar perlu mengetahui gaya pembelajaran yang sesuai atau diminati.
    • Terbahagi kepada beberapa model gaya pembelajaran iaitu
        1. Model Gaya Pembelajaran VARK
        2. Model Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn
        3. Model Gaya Pembelajaran Kolb's
      • Model Gaya Pembelajaran VARK - Visual, Aural, Reading-Writing, Kinesthethic, Learning
        • Diasaskan oleh Neil Fleming pada tahun 2001.
        • Menerangkan 4 gaya pembelajaran berasaskan perbezaan individu :-
          1. Visual > Pelajar akan belajar melalui penglihatan seperti menggunakan carta, poster, grafik dan penggunaan multimedia dalam aktiviti Pembelajaran & Pengajaran
          2. Audio > Pelajar akan belajar melalui pendengaran seperti kuliah, penerangan.
          3. Bacaan > Menulis semula nota, membuat nota, menghafal, nota,menerangkan semula gambar atau model dengan menggunakan ayat atau perkataan sendiri dalam bentuk Powerpoint.
          4. Kinestetik > Pelajar  akan lebih banyak belajar melalui pengalaman atau penglibatandalam  melakukan aktiviti pembelajaran seperti menggunakan kaedah hands-on melalui eksperimen, pembelajaran luar bilik darjah, menggunakan gambar rajah dan foto unutk menerangkan idea, kerja lapangan dan sebagainya
      • Model Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn - Environment, Emotional, Sociological, and Psychological

      • Model Gaya Pembelajaran Kolb’s


    • 5.0 STRATEGI MENINGKATKAN DAYA INGATAN
      • Terdapat dua jenis ingatan iaitu ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang.


      • Kaedah bagi meningkatkan daya :
        • Senaman dan aktiviti fizikal seperti berjalan, jogging, naik tangga bukan naik lift, secara rutin. 
          • Ini dapat menyihatkan jantung, kurang risiko obes dan diabetes kerana senaman ini dapat memperbaiki aliran darah ke otak dan menyebabkan kurangnya pengecutan otak
        • Atasi depresi (kemurungan)
          • Depresi yang tidak dirawat boleh mengganggu memori/daya ingatan. Jika anda mengalami depresi, segera dapatkan nasihat dan rawatan doktor.
        • Senaman mata
          • Gerakkan bola mata ke kiri dan ke kanan selama 30 saat sebagai senaman mata. Ini dapat membantu mencantumkan dua hemisfera otak. Apabila kedua-dua hemisfera otak dapat berkomunikasi dengan baik, maka sesetengah ingatan dapat dikembalikan atau dikeluarkan.




    • 6.0 PERANCANGAN JADUAL BELAJAR
      • Jadual belajar merupakan salah satu aspek dalam pengurusan masa.
      • Jadual penting bagi merancang penggunaan masa secara menyeluruh dengan melebihkan untuk perkara-perkara yang mendatangkan faedah

      • Contoh jadual belajar












    No comments:

    Post a Comment

    KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT

    B. KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT  JENIS-JENIS KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT 1.0 PENCARIAN SUMBER MAKLUMAT Aktivi...